16 Mart 2016 Çarşamba

Bil Bakalım Bu Kim? - Acaba Bir Farecik mi?



Çizer: Guido Van Genechten
12 sayfa
12x22 cm.
Final Kültür Sanat Yayınları











"Bil Bakalım Bu Kim" kitaplarını internette kitap siparişleri verirken sağda solda görürdüm. Kapaklarındaki illüstrasyonları da çok sevimli bulurdum ama açıklaması hiçbir zaman yeterli gelmezdi. Yine de merak edip "Bil Bakalım Bu Kim? Acaba Bir Farecik mi?" adlı kitabı sepetimize ekledim..

Açıklamasındaki bilgi şöyle: "Bil Bakalım ben bir farecik miyim? Yoksa bir penguen mi? Her çevirdiğin sayfada başka bir hayvan dostumuz gülümseyecek sana; onların adını söyleyebilir misin bana?" Kulağa ne kadar hoş gelen bir tekerleme değil mi? İşte sayfaları bu tarz tekerlemelerle süslü olan kitabın, her sayfasında bir başka hayvan dostumuz acaba  ne şekilde yer alıyordu? "Farecik" kitabı en merakla beklediğim kitaplardan biri oldu.



...Ve kitap geldi. Ailecek bayıldık kendisine çünkü çok zekice tasarlanmış bir kitap bu. "Vay be" diyerek incelediğimiz "Farecik" kitabı ince uzun bir forma sahip, sayfaları da klasik düzende değil; yabancıların "Lift the flap" diye adlandırdığı bir türde. Türkçe'ye tam çevirisi "Kapağı kaldır" olsa da, bunlara saklambaçlı kitap diyebiliriz. Çünkü açılan her sayfa, bizi bir öncekinde saklanmış farklı bir karaktere götürüyor.

Bu kitabı ilk açtığımızda, elinde peyniriyle gezen sevimli bir farecik karşılıyor bizi.Sayfanın solunda ise farecikle ilgili bir dörtlük var ve dörtlüğün bitiminde de sıradaki hayvanı tahmin etmemiz için bir ipucu veriliyor. Sonraki hayvanı görmek içinse sayfayı bir broşüre bakar gibi açmak gerekiyor. "Aaaaa bir de ne görelim,meğer farenin burnunun ucu, bir penguenin gagasına ait değil miymiş?" Hemen orada penguenle ilgili dörtlüğü okuyup sıradaki hayvanı bulmaya çalışıyoruz. Sayfa sayfa ilerlerken farenin o burun ucu sonra bir maymunun kuyruğu oluyor, sonra bir yılanın gövdesi en sonunda da, yani kitap tam açıldığında çok sevimli bir filin hortumuna dönüşüyor.




 "Bil bakalım Bu Kim?"  kitapları, Belçikalı  yazar-çizer Guido Van Genechten tarafından resimlenmiş bir seri. Diğer kitaplar şöyle; "Acaba Bir Salyangoz mu?", "Acaba Bir Kurbağa mı?" Açıkçası "Farecik" elimize geçtiğinde, diğer kitapları sipariş etmediğim için çok pişman oldum. Parlak karton kitabın fiyatı az, eğlencesi bol. Teatral bir havayla okunduğunda ve çocuğa sorular yöneltildiğinde hem okuyanın hem de dinleyenin bu kitaptan çok keyif alacağını düşünüyorum. Ayrıca hayvanları öğretmek için de çok faydalı. Ahmet Selim'e kitabı her okuyuşumda hem hayvanların isimlerini söylüyorum, hem de hayvanların özelliklerinden bahsediyorum. Kuzucuk, ben sayfaları açarken hayvanları sayıyor, bu arada çok da eğleniyor; her sayfada bir hayvanın başka bir şeye dönüşmesi komiğine gidiyor olmalı.




Bu arada, Van Genechten ile ilgili birkaç şey söylemek isterim. İnternette kendisi ile ilgili Türkçe bilgiye rastlayamadım maalesef. Kişisel web sitesini ziyaret ettim ve çok beğendim. İngilizce ve Felemenkçe hazırlanmış sitede, yazarın kitaplarının yanı sıra biyografisine de yer verilmiş. Ayrıca colouring and painting bölümünde bilgisayarınıza indirip çıktı alabileceğiniz sanatçının çizimleri mevcut. Bir bakın derim: colouring and painting
Ayrıca Guido Van Genechten ile blogumuz için yaptığımız röportajı da bu linkten okuyabilirsiniz.

Daha küçük çocukların da ilgisini çekebileceği halde kitap iki yaş üstü için tavsiye ediliyor. Bunun sebebi, hayvanları anlatan dizelerin çocuk tarafından daha iyi anlaşılması için olabilir. Bir de, kitabı tek başına kat yerlerinden açmak ve tekrar katlamak için iki yaşın beklenmesi gerekebilir. Bu kez kitabı ben açtım, kuzucuk izledi.








2 yorum:

  1. "Saklanbaçlı Kitap" tanımınıza ba-yıl-dım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederiz.Yazıyı yazarken bir arkadaşım verdi bu fikri:)) Gülşah'çığıma teşekkürler buradan.

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...